Tidløse Urmaker Larsen på Fornebu S: Kvalitetsklokker i over hundre år

I Urmaker Larsens butikk på Fornebu S møter vi eier av butikkjeden, Christian Bjerke

23/03/23 Mote og sko

Siden 1904 har Urmaker Larsen levert ur og urmakertjenester. – Kundene skal være trygge på at vi har det riktige utstyret for deres ur, sier eier av Urmaker Larsen, Christian Bjerke.

Det er en rolig torsdag formiddag, og Fornebu S har nettopp åpnet for dagen. I Urmaker Larsens butikk på Fornebu S møter vi eier av butikkjeden, Christian Bjerke. Det glimter i metall, glass og diamanter i utstillingsmontre der vi kan se klokker på rekke og rad.

Med tid som fagfelt, er Urmaker Larsen blitt en viktig brikke i manges hverdag. Helt siden 1904 har de lagt til rette for at kunder har ankommet jobb, selskaper og andre arrangementer i tide. Likevel er ikke Urmaker Larsen en butikk der handelen går «på tid» – det er andre egenskaper som vektlegges.

– Kvalitet er veldig viktig for oss i Urmaker Larsen. Vi har kunder som har vært med oss i tre generasjoner, og som setter stor tillit til det vi gjør. Derfor betyr det også noe når vi investerer i nytt utstyr, for å bedre kunne levere gode klokketjenester.

Han er del av en stor urmakerfamilie: kjedene Bjerke, Thune og Urmaker Larsen eies av Christian og hans to brødre hver for seg. Hvordan har det blitt slik? Det handler om både lidenskap og innsikt, i mekanikk og innovasjon. Urmaker Larsens klokker og ur har tikket i de tusen hjem lenge nå – og klokkeforretningen har blitt en sterk merkevare.

Da gjelder det også å følge med i tiden. I 2023 er det mange interessante strømninger innen klokker, og Bjerke nevner de han har lagt merke til: blant annet klokker i vintagedesign, bærekraftige klokker og smartklokker. Både klokker spekket med teknologi, og mekaniske ur som må trekkes med jevne mellomrom. Enten du vil lese e-post på klokken, holde oversikt over golfbaner rundt omkring i verden eller ha et klassisk ur med visere og dato – Urmaker Larsen har det i sortimentet.

Kunnskap i generasjoner

For anledningen har Bjerke tatt med klokker han ønsker å vise frem – både innen trender og det eksklusive. Noen av dem er rett og slett sjeldne, som det mekaniske uret i 18kt rose gull med blå skive fra Frederique Constant: Det er en Highlife Perpetual Calendar – som det kun finnes 30 av i verden. To av dem befinner seg i Norge; i seg selv en interessant tilfeldighet!

– Frederique Constant er et av de nye klokkemerkene som har tatt bransjen «med storm» – de ble etablert i 1988. De fleste konkurrentene er gamle; Certina, Tissot og Omega er alle fra 1800-tallet, så det er forfriskende å se at også nykommerne kan finne en plass og lykkes.

Urmaker Larsen har siden oppstarten fulgt flere av disse klokkemerkene i deres «ungdom». Med slike relasjoner er det ikke lenger «bare en jobb» – lidenskapen for klokker er ofte avgjørende for kundene, som kommer til Urmaker Larsen nettopp for å sparre om ulike produkter.

– Det er svært givende å kunne innfri på kundenes forespørsler. Vi er imponerte over interessen mange kunder viser, og det ser man også i hva slags produkter som lages. Oris er for eksempel et merke som vil være med i tiden – og har lansert kolleksjonen Aquis Date Upcycle. De har deler av gjenvunnet «havplast», og hver klokke blir dermed unik.

Investerer i avansert utstyr

Blant investeringene Urmaker Larsen gjør for kundene, er det å kjøpe inn nye rensemaskiner og utstyr – enten det er til de avanserte klokkene, eller de enklere variantene.

– Det handler om at kundene skal være trygge på at vi har det riktige utstyret, og den riktige sikkerheten.

Hos Urmaker Larsen er kundenes klokker altså i trygge hender – bokstavelig talt. Det er fascinerende å se de mange klokkene på utstilling i butikkvinduene, og hvordan hvert av disse urene er som et mekanisk kunstverk. Århundrer med historikk og kultur har tatt klokkebransjen dit den er i dag, og Urmaker Larsen er trygg på mange gode år fremover – der tiden fortsatt er noe av det viktigste vi har.

Logg inn