Butikkglede på Fornebu

Møt tre av våre initiativrike butikkledere innen eksklusive matprodukter, interiør, mote og livsstil.

27/07/21 Interiør Mat og servering Mote og sko

Annen Etage er fylt med unike varer som du ikke finner andre steder. I tillegg til fargerike og spennende interiørprodukter finner du også klær og smykker, alt håndplukket fra messer og markeder over hele verden. Martine Romøren hadde store visjoner og forventninger den dagen hun signerte kontrakt med senteret tilbake i 2014.

Med Fornebu som arbeidsplass

Romøren har lenge vært interessert i butikk, og gründerspiren begynte allerede som barn med salg av saft og vafler til folk i nærområdet. Før butikken på Fornebu S åpnet sine dører sto hun også for bygging av egen butikk i kjeledress og vernebriller.

– Jeg synes det var utrolig spennende at en helt ny bydel og infrastruktur skulle dannes. Jeg er oppvokst i Bærum, men har tidligere bodd på Geilo og vært litt nomade. Her fikk jeg raskt en personlig tilknytning, samtidig som det har vært spennende å få være med helt fra starten av, forteller Martine.

Det er lett å la seg inspirere av et besøk hos Annen Etage. Butikker henter inspirasjoner fra hele verden, og det som begynte som et rent interiørkonsept har beveget seg mer over i et livsstilskonsept. Her er det fokus på harmoni over trend, samt gode leverandører med unike produkter. – Jeg føler vi har blitt en research-bedrift, ler Romøren. Vi er på konstant jakt etter spennende ting, og velger med hjertet. Finner vi en såpeleverandør fra en familiebedrift eller noen som har gått sine egne veier for å skape et unikt produkt, så går vi for disse.

Kunne ikke tenkt seg å jobbe noe annet sted

Romøren trives på Fornebu i arbeidstiden, og titter gjerne innom med familien på fritiden. Det å kunne besøke et senter uten å bli stresset av en masete kjøpesenterfølelse ser hun på som unikt.
– Fornebu S er et fantastisk sted å jobbe og besøke. Her finner du fantastiske kolleger både i egen butikk og de andre konseptene rundt. Jeg kunne ikke tenkt meg å jobbe noe annet sted. Senterledelsen vår bryr seg og følger opp, og det sier mye at mange av konseptene man finner her har vært med helt fra starten av. Her har vi spennenende arbeidsdager, og det er så hyggelig å bli kjent med kundene som tar turen innom.

5 raske med Martine

Favorittområde på Fornebu: Rolfsbukta

Beste sommerprodukt: Strandstol fra Woods Spirit

Beste sommerminne: Da jeg kjøpte 5 kg sure føtter i kiosken ved sommerhytta

Sommeraktivitet: Bade, botcha og båt

Visste du at: Drømmer om å lære meg å sveise!

Brad Schaffer ønsket å gi nordmenn den eksklusive smaken av Olivelles internasjonale produkter, og bestemte seg for å ta med seg konseptet fra USA – og starte Norges første Olivelle-butikk her på Fornebu S.

Det hele startet i 2006 da mor og datter, Michelle og Brie Schaeffer, stiftet selskapet med et ønske om å kunne tilby sunne og ferske råvarer til lokalsamfunnet i Montana. Det familieeide selskapet spesialiserer seg på utsøkte olivenoljer, balsamico-eddik og andre kulinariske smaksopplevelser. Olivelle-familien er blant verdens første klassifiserte olivenoljeeksperter og sammen med produksjonsteamet smaker de seg frem til de beste innhøstingene hvert år. Her på senteret får vi dermed nyte ypperste kvalitet av produkter som hever smaken på ethvert måltid.

Står sammen

– Jeg har vokst opp med denne familiebedriften og dermed fått masse matinspirasjon. Som familie har vi alltid samlet oss rundt middagsbordet. Mat setter meg alltid i et strålende humør og gir meg et stort smil, forteller Schaffer entusiatisk.

Det var også kulinariske opplevelser som var Brads første møte med Norge i 2014 som produktmanager gjennom fem år. I 2019 bestemte han seg for å ta med familiebedriften over Atlanterhavet. – Vi testet det norske markedet gjennom pop-up stands i 2019 for å finne ut om dette var noe det norske folk reagerte positivt på, og responsen var overveldende. Da vi fikk muligheten til å åpne dørene til vår første flagship-store i Norge på Fornebu S bestemte vi oss for å gripe den. Jeg har alltid sett på Fornebu som et område med store mulighet og potensiale for fremtiden. Vi elsker også hvor kult området rundt er i ferd med å bli – med nye leiligheter, bedrifter og naturarealer.

– Fornebu har en utrolig bra fellesskapsfølelse og kundene her er så hyggelige! Det er rart å tenke på hvor mange venner jeg har fått her siden vi åpnet, og senteret føles som en stor familie. For gründere som ønsker å etablere seg her vil jeg foreslå å prøve å bli en del av dette fellesskapet, for folk her ute ønsker å danne kontakter og nye bekjentskaper.

I 2019 startet Olivelle-suksessen her på Fornebu S med Brad og hans kone Victoria som andre-generasjon i familiebedriften. – Mange mennesker hadde nok ikke håndtert en slik familiedynamikk, men vi har det utrolig gøy sammen på jobb og har arbeidet sammen i mange år. Nå har vi også fått Victorias søster Mille med på teamet, og det føles veldig bra. I tillegg har vi et meget godt arbeidsmiljø med herlige butikkansatte hvorav flere bor her ute på Fornebu.

– Siden vi er få ansatte og en familiebedrift dekker vi alle aspektene ved bedriften selv. Du møter oss i butikken nesten hver dag. På kveldene arbeider vi med markedsføring, finans og jakten på nye produkter.

Hos Olivelle finner du spennende produkter fra hele verden. Omkring 70% er fra pastaen og olivenoljens land Italia, men her finner du også spennende BBQ-sauser fra USA, et av grillmesternes land. – Vi arbeider tett med leverandørene våre, og ser frem til å kunne reise ut for å teste og hente inspirasjon direkte hos produsentene våre igjen. Det å dra ned å møte de som lager produktene våre og fortsette vårt gode samarbeid som vi har fått gjennom Olivelle er noe helt unikt, avslutter Brad rett før han åpner dørene hos Olivelle. En ny arbeidsdag er i gang.

5 raske med Brad i Olivelle

Favorittområde på Fornebu: Storøyodden! Elsker stranden

Sommerens beste produkt: Olivelle Pistasjkrem, blandet med sitronolje over jordbær

Beste sommerminne:  Rodeo- season i Montana, USA.

Sommerbok: The Power of Habit av Charles Duhigg

Visste du at: Jeg er en skikkelig Country Western- danser!

Merket Holzweiler er i dag å regne som et av Skandinavias sterkeste mote- og livsstilsbrands. Her på Fornebu S finner du butikken Holzweiler Multi med Line Tjørstad som Butikk- og innkjøpssjef, og hennes sterke team. Line har lang fartstid i bransjen som buyer, og avgjørelsen var lett da hun ble kontaktet av Holzweiler om å lede avdelingen på Fornebu S.

– Jeg arbeidet hos Tatler, som på den tiden var av de første i Norge med de kuleste merkene som alle snakket om. Planen var å gjøre ferdig studiet mitt når det ble bestemt at jeg skulle være med på innkjøp hos Joseph i London og Ralph Lauren i Paris. Jeg gjorde alle innkjøpene, og siden har jeg vært kjempeheldig som har fått arbeide med de største konseptene gjennom karrieren.

Det var som innkjøper i Tatler at Line ble kjent med Andreas Holzweiler. – Han solgte varer og jeg kjøpte inn. Dermed er jeg vel den kunden i Norge som har ventet lengst på å kjøpe varer av han. Vi snakket alltid om at vi ved en anledning måtte få jobbe sammen. En dag fortalte han meg: Jeg har en kontrakt på Fornebu, jeg signerer hvis du er med! Siden har jeg vært her fra senteret åpnet i 2014, forteller Tjørstad.

Merket startet opp som agentur i 2006, lanserte sin populære skjerf-kolleksjon i 2012 og i 2014 åpnet butikken på Fornebu med egen kolleksjon. – Når vi startet opp på Fornebu var ikke Holzweiler der de er i dag. Selv var jeg fascinert av Suzanne og Andreas som mennesker, og vi har formet tette bånd. Jeg er opptatt av å samarbeide med fine folk som deler de inspirasjoner og verdier man selv har.

Den 450 m2 butikken på Fornebu fikk nylig en stor oppgradering av arkitektgruppen Snøhetta, og med Innkjøp- og konseptutvikler Wai Tsui på laget. I tillegg til motemerker som Holzweiler, Acne Studios, Isabel Marant og Stella McCartney har multi-butikken ført interiør og livsstilsmerker som PURTIX, ferm LIVING, 19 -69 og HAY siden desember. – Vi fører de varene og merkene som vi har tro på. Jeg er positivt overrasket over at de mest annerledes interiørproduktene vi tar inn er også de som funker best. Man skal ikke undervurdere at folk nå søker ny inspirasjon, og som buyer må man tørre å være litt gæren. Varemerkebygging er utrolig spennende. Det å stå her hver dag og bli kjent med kundene mine ser jeg på som en stor fordel i arbeidet, forteller Line.

Alltid et steg foran

Hverdagen som Innkjøp- og butikksjef er variert. Line og teamet får inn nye varer nesten hver dag, har kontinuerlig kontakt med faste kunder og har ofte møter om både innkjøp og utvikling av konseptet. – Vanligvis reier jeg også direkte til designernes showrooms for å se og velge ut produkter som vi ønsker å ta inn. Jeg henter også masse inspirasjon fra å besøke butikker og showrooms i Paris. For meg er det viktig at varemerkene vi fører representerer de verdiene som går overens med Holzweilers verdier. Vi jobber langsiktig med varemerkene vi har, og mange har vi hatt siden vi åpnet dørene i 2014. Vi føler oss også privilegerte i og med at mange ønsker å ha produktene sine hos oss, dermed får vi velge fra øverste hylle.

Teamet hos Holzweiler Multi bidrar alle med fremtidsrettet inspirasjon og tanker om hva fungere i butikken. – Vi ligger alltid litt foran, har allerede pre-fall i butikk og er fullt i gang med høsten. Hos oss får vi vårproduktene allerede i november og høstprodukter i juni. Dermed har man muligheten til å være tidlig ute når man handler hos oss, noe kundene våre har fanget opp, forteller Juni. – Det er også et stort ansvar. Man må tenke seg til hva kundene kommer til å ønske seg om 6-9 måneder og treffe hver gang. Jeg er allerede godt i gang med planer og innkjøp for 2022.

Når det gjelder å se fremover har Line også stor tro på Fornebu som destinasjon. – Jeg har ekstremt troen på Fornebu, både som lokasjon for butikken og området rundt. De siste årene har vi sett en veldig stor vekst i kunder. Vi er veldig glade for hvordan senterledelsen også løfter butikkene her på Fornebu S, avslutter hun.

5 Raske med Line

Favorittsted i sommerferien: Italia, Toscana, Elba.

Beste sommerminne: 16 år på Ula med venner.

Favorittbok: Vildanden av  Henrik Ibsen

Favoritt sommerplagg: Kjoler og badetøy.

Visste du at: Jeg har dobbelt så mange sting på kroppen som jeg er år.

 

  • Stikkord: Annen Etage, Butikkglede, fornebu s, Gründer, Holzweiler, Olivelle

Logg inn