Jeg innrømmer det lett: Inntil nylig har jeg sett på auksjon som noe som først og fremst angår eldre eller veldig rike mennesker. I år fyller Blomqvist 150 år, men den ærverdige jubilanten har fortsatt fingeren på pulsen takket være en aldri så liten digital revolusjon i bransjen: Blomqvist Nettauksjon.
Selv etter at internasjonale kanaler som eBay.com har gjort fenomenet relevant for en ung målgruppe, fremstår fortsatt auksjonsformen litt mystisk. Hovedkvarteret til Blomqvist Nettauksjon ligger et steinkast fra Fornebu S; 2800 kvadratmeter bugnende av kunst, tepper, møbler, lamper, vaser, smykker, klokker og antikke våpen.
Utvalget av brukte skatter målbandt meg, og jeg tilbrakte tre timer i dette unike krysningspunktet mellom museum og godtebutikk for bruktelskere. Her er min samtale med markedssjef Lene Sagen og kommersiell leder Maria Sun Hansen hos Blomqvist Nettauksjon: