Klar for en fargeboost?

Visste du at fargevalget i stuen kan påvirke humøret og appetitten din? Lær mer om fargepsykologi av fargeeksperten Dagny Thurmann-Moe

13/06/22 Interiør Nyheter

Tekst: Tanja Hauge Reine

– Vi tolker omgivelsene våre ved hjelp av farger. De er blant de mest effektive, ikke verbale kommunikasjonsverktøyene vi har, sier Dagny Thurmann-Moe. Hun er fargedesigner og eier av KOI Fargestudio, som gir veiledning til privatpersoner og bedrifter om farger og interiørarkitektur, møblering og fasader.

– Farger påvirker oss både fysisk og mentalt. De kan gi oss en følelse av varme og velbehag, men også gjøre oss usikre. De kan virke beroligende, gjøre oss mer sosiale eller øke konsentrasjonen vår. Vi er pattedyr og reagerer instinktivt på hvordan omgivelsene våre ser ut, men dessverre er bevisstheten rundt dette lav. – Farger påvirker oss mye mer enn folk flest tror, presiserer fargeeksperten.

Hun forteller at hun har vært opptatt av farger fra hun var helt liten.

– Jeg leste alt jeg kom over om farger, og fra midten av tjueårene ble det å skape gode miljøer med farger en kampsak, sier hun.

Sosiale vegger

– Helt hvite vegger kan være krevende å være i for øynene, og grått føles nedstemmende. Det er det forsket på, sier Thurmann-Moe.

For selv om fargepreferanser varierer fra person til person, vet vi mye om hvordan spesifikke farger påvirker oss. Gult og oransje gjør folk flest mer oppstemte og optimistiske, varme farger, gjerne i støvete nyanser, gjør deg mer avslappet og sosial. Mens kjølige farger kan øke konsentrasjonen og gi deg bedre søvn.

– Det gjelder å finne ut hvordan du kan bruke egenskapene til disse fargene på best mulig måte. For eksempel kan du male en knallgul gang hjemme, hvis det er noe du har lyst til, for vi vet at vi tåler sterke farger i gjennomgangsarealer, sier hun.

Klare for en fargeboost

Selv om vi blir påvirket av trender og designernes fargevalg, mener Thurmann-Moe at vi de siste årene har blitt mer opptatt av å planlegge hvilke farger vi skal omgi oss med hjemme.

– Vi kan ikke fortsette å pusse opp og kjøpe nytt, det er ikke bærekraftig. Derfor må vi tenke langsiktig når vi velger hvilke farger vi ønsker oss hjemme, sier hun.

Og til tross for at årets farge kåres hvert år, beroliger Thurmann-Moe med at en fargetrend heldigvis varer i om lag 30 år, og er på topp i ti av dem. Selv oppfordrer hun kundene sine til å inngå en pakt med seg selv om at de ikke skal male igjen før det minst har gått ti år.

– Fargetrender beveger seg sakte og i ti-års sykluser. 2000-tallet var preget av beige, 2010-tallet var grått, og nå på 2020-tallet ser vi at et bredt spekter av farger er på full fart tilbake, sier hun.

For nå er fager i vinden, og det er ikke én bestemt farge som trumfer de andre, men en stor spredning. Thurmann-Moe tror dette skyldes at vi forbrukere har endret oss. Vi vil ikke lenger ha den samme fargen på veggen som naboen, men heller ta egne valg. Og to år med pandemi har gitt oss en fargeboost.

– Trenden var på vei, men den har blitt voldsomt eskalert av pandemien. Vi har vært ekstremt mye hjemme og mange har nok erfart at de ikke orker å omgi seg med grå vegger dag ut og dag inn. Vi vil heller at det skal føles personlig og være familiens oase. Det skal jo være skikkelig deilig å komme hjem, sier Thurmann-Moe.

Rød selvtillit

Også hvilke farger du kler deg i påvirker humøret. Og ikke bare ditt eget, men også de du møter på din vei, ifølge Thurmann-Moe. Du kan for eksempel prøve å slenge på deg rød eller oransje genser en dag og se om du får noen reaksjoner.

– Det er så fasinerende å se hvor enkelt det er å gjøre din egen og andres dag litt gladere. Det er ganske slående hvor mye entusiasme du kan få av å kle deg i sterke farger. Vi tillegger gjerne folk egenskaper basert på fargene de har på seg. For eksempel anser vi en person som mer selvsikker og mentalt sterk hvis de kler seg i rødt. Mens de som kler seg i blått fremstår som kompetente og trygge. Tar du derimot på deg noe gult, gir du inntrykk av at du er entusiastisk og glad, forteller hun, og legger til at med svarte klær kan du rett og slett bli oppfattet som mindre vennlig, og grått kan gi deg status som lite viktig.

– Fargevalg brukes ofte bevisst, for eksempel av politikere i valgkamp. Angela Merkel og Hillary Clinton bruker mye fargepsykologi når de velger hva de skal ha på seg. Det er et kraftig og effektivt virkemiddel, så det kan være lurt å være litt strategisk. Kanskje spesielt i jobbsituasjon og når du skal møte folk som ikke kjenner deg så godt, sier Thurmann-Moe.

 

Rød selvtillit

Også hvilke farger du kler deg i påvirker humøret. Og ikke bare ditt eget, men også de du møter på din vei, ifølge Thurmann-Moe. Du kan for eksempel prøve å slenge på deg rød eller oransje genser en dag og se om du får noen reaksjoner.

– Det er så fasinerende å se hvor enkelt det er å gjøre din egen og andres dag litt gladere. Det er ganske slående hvor mye entusiasme du kan få av å kle deg i sterke farger. Vi tillegger gjerne folk egenskaper basert på fargene de har på seg. For eksempel anser vi en person som mer selvsikker og mentalt sterk hvis de kler seg i rødt. Mens de som kler seg i blått fremstår som kompetente og trygge. Tar du derimot på deg noe gult, gir du inntrykk av at du er entusiastisk og glad, forteller hun, og legger til at med svarte klær kan du rett og slett bli oppfattet som mindre vennlig, og grått kan gi deg status som lite viktig.

– Fargevalg brukes ofte bevisst, for eksempel av politikere i valgkamp. Angela Merkel og Hillary Clinton bruker mye fargepsykologi når de velger hva de skal ha på seg. Det er et kraftig og effektivt virkemiddel, så det kan være lurt å være litt strategisk. Kanskje spesielt i jobbsituasjon og når du skal møte folk som ikke kjenner deg så godt, sier Thurmann-Moe.

For mer inspirasjon, følg KOI Fargestudio og Dagny Thurmann-Moe på Instagram:

@koicolourstudio

@dagny_thurmannmoe

Logg inn