Kreftforeningens stjerneaksjon fyller 10 år

Bli med og marker tiårsjubileet, med vakre stjerner designet av Snøhetta!

21/11/22 Nyheter

– Vi håper å nå ut til enda flere med årets aksjon, sier generalsekretæren i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Det nærmer seg jul; en tid for å lyse opp og spre håp og glede til nære og kjære. Samtidig er det ikke bare folk vi kjenner som kan ha glede av en oppmerksomhet i høytiden.

I 2022 fyller Kreftforeningens stjerneaksjon 10 år; ikke bare er dette et jubileum for en viktig kampanje fra Kreftforeningen, men det er også en milepæl når man skal se tilbake på alt som har skjedd i ettertid. I årene siden den aller første stjerneaksjonen, har tusenvis av stjerner lyst opp julen for pasienter, pårørende og ansatte på sykehus.

– Det var et spesielt øyeblikk å se julestjernen bli hengt opp i vinduet, forteller Bjørn Einar Romøren, Key Account Manager i Kreftforeningen. Han tilbrakte selv mye tid på sykehus da han nylig var kreftsyk og gikk gjennom cellegiftkurer.

Kreftforeningen og Fornebu S har inngått et partnerskap i forbindelse med kampanjen, og Fornebu S har kjøpt over 3000 stjerner. Vi inviterer alle barnehagene på Fornebu og Snarøya med ca. 700 barn til å dekorere egne stjerner.

Stjernene barna dekorerer skal den enkelte barnehage sammen med barna gi videre til et sykehus, sykehjem eller en institusjon som de ser kan trenge litt ekstra oppmerksomhet. Vi kommer også til å ha tegneverksted hver lørdag i desember hvor besøkende barn kan dekorere sin egen stjerne og gi til noen de er glade i.


Har samlet inn over 200 millioner kroner

Den tidligere skihopperen Bjørn Einar Romøren har siden mai jobbet for Kreftforeningen, og tar med seg egne erfaringer som kreftsyk inn i arbeidet. Kreftforeningens jobber for en sak han bokstavelig talt har kjent på kroppen.

– Det er dessverre er altfor mange som får kreft, men midlene som kommer inn gjennom aksjoner som Stjerneaksjonen går til forskning. Dét – kombinert med kunnskapsdeling – gjør at stadig flere overlever kreft.

I 2021 samlet aksjonen inn godt over 30 millioner kroner. Summen, ni år etter oppstart, er 200 millioner.

Arkitekturfirmaet Snøhetta har designet produktene til årets stjerneaksjon; en stjerne man kan kjøpe til institusjoner rundt omkring i landet, og en mindre stjerne som for eksempel kan være pakkelapp — eller en gave i seg selv. Begge stjernene er bærekraftige, og Romøren forteller at årets design kan oppleves mer helhetlig enn tidligere års stjerner.

Tid er ofte det viktigste du kan gi

Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross,forteller i en pressemelding at de håper på en rekord for å markere jubileet.

– Vi håper og tror at dette stjernelaget, med landets sterkeste merkevare innen design, skal gjøre at vi når ut til enda flere, og bidra til at Stjerneaksjonens tiårsjubileum blir et rekordår.

Det er dessuten ventet mange ’stjernelag’på ’hjemmebane også – når barn og voksne i de tusen hjem skal sette sammen og gi bort stjernene. Romøren forteller at byggeprosessen også er en del av konseptet.

– Vi er veldig stolte av de flotte produktene som er blitt designet til årets kampanje. Noe av det fineste med stjernene mener jeg er at man må bruke tid på å sette dem sammen; tid er ofte det viktigste du kan gi.Han mener det er verdifullt å huske betydningen en stjerne kan ha – både i julen og senere – for kreftsyke og deres pårørende.

– Mange kreftsyke som har fått slike stjerner fra Stjerneaksjonen, forteller at de synes det er oppmuntrende å vite at folk støtter dem og tenker på hvordan de har det. Det at fremmede mennesker har donert en stjerne til nettopp dem, dét gjør sterkt inntrykk.

Gi håp til jul!

For alle som har lyst til å støtte Stjerneaksjonen, oppfordrer vi til å vippse en sum til 773442 eller scanne inn QR-koden.

 

Logg inn