Mote i pandemiens tid

07/04/21 Mote og sko

Hvordan har pandemi og samfunnsnedstenging påvirket klestrender og shoppingvaner? – Bransjen var moden for endring, og den fikk vi nå i våres, sier moteekspert Petra Middelthon.

Unntaksåret 2020 går mot slutten, og hjemmekontor, permitteringer og generell uro i verden har satt sitt preg på det aller meste, også motebransjen. Petra Middelthon, sjefsredaktør for norske Elle, mener bransjen er endret for alltid.

– De siste årene har motebransjen vokst til en luksusbransje preget av sløseri. Nå har den blitt tvunget til forandring, og forhåpentligvis kommer vi aldri tilbake til det overforbruket vi hadde tidligere, sier hun.

GJENBRUKSTREND

Visningene av neste års kolleksjoner har Petra Middelthon fulgt digitalt, og de består i mye større grad enn tidligere av rene linjer og plagg som kan brukes til flere anledninger. Pandemien har ført til at vi handler klær på nye måter, og det holder ikke lenger å vise frem et fint plagg på catwalken.

– Miljø- og gjenbrukstrenden har nådd motebransjen. For å oppnå troverdighet må plaggene ha en funksjon og god kvalitet. Og det er, kanskje mer enn noen gang, trendy å ikke slavisk følge hver trend som dukker opp, men å supplere det man har og videreføre sin egen stil, forteller den anerkjente moteeksperten og stylisten, som hyller Norges mange ambassadører for gjenbruk og bærekraft.

– Jenny Skavlan har holdt på med dette lenge, og det heier jeg på, sier Middelthon. Hun mener motebransjen går en spennende tid i møte, men er trygg på at dyktige aktører vi overleve endringene.

– Selvfølgelig vil det gå ut over mange i bransjen, men har du en fin kolleksjon som står for noe mer enn bare å være vakre plagg, vil du fortsatt være attraktiv. Vi vil alltid vil ha et hig etter å kle oss opp for å føle oss fine, sier hun.

««INVESTER I PRODUKTER MED LANG LEVETID OG VIDEREFØR DIN EGEN STIL»»

UNGE STILIKONER

Middelthon spår også at vi vil se flere klesmerker som ikke lenger skiller tydelig mellom dame- og herrekolleksjon.

– Kanskje vi i fremtiden kan se bort fra denne måten å dele opp kolleksjonen på. For yngre generasjoner er det gammeldags å snakke om mote på denne måten. De velger klær ut fra det de har lyst til å kle seg i, og det liker jeg godt. For who cares? Her går merker som Holzweiler og Acne foran som gode eksempler, sier hun, og legger til at hun har stor tiltro til at neste generasjon vil ta motebransjen videre i riktig retning.

– De unge er så kule og trendy, og omtrent stilikoner hele gjengen. De er opptatt av miljø og gjenbruk, og er eksperter på å style plagg opp og ned. De representerer mangfold og bærekraft, og kommer til å være et friskt pust i motebransjen. Og det elsker jeg.

  • Stikkord: Elle, mote, Motebransjen, Pandemi, Petra Middelthon

Logg inn